Mowa ciała mówi wszystko – Co komunikuje dziecko, gdy nie mówi?

Mowa ciała mówi wszystko – Co komunikuje dziecko, gdy nie mówi?

Komunikacja bez słów pojawia się już w okresie niemowlęcym: jedno spojrzenie, jeden ruch, westchnienie – wszystko to może mieć znaczenie. Co jednak może zrobić rodzic, gdy dziecko nie mówi, ale wyraźnie daje znać, czego chce – tylko nie za pomocą słów? Co mówi swoim ciałem? I co, jeśli taka sytuacja trwa miesiącami, a nawet latami?

W tym artykule przyjrzymy się, jak dzieci komunikują się za pomocą mowy ciała, jakie to ma znaczenie dla rozwoju mowy i jak możemy im pomóc, by gesty zostały zastąpione słowami.

Mowa ciała jako pierwszy środek komunikacji

Nawet noworodki komunikują się – płaczem, kontaktem wzrokowym, ruchem rąk. Komunikacja niewerbalna to naturalny wstęp do mowy. Dziecko najpierw uczy się wyrażać ciałem, dopiero później słowami.

Typowe gesty we wczesnym dzieciństwie:

  • wskazywanie na przedmiot, który chce

  • podnoszenie rąk – sygnał „weź mnie na ręce”

  • potrząsanie głową na „nie”

  • ciągnięcie rodzica za rękę, gdy potrzebuje pomocy

Wszystko to jest naturalne – ale w pewnym momencie gesty powinny ustąpić miejsca słowom.

Kiedy mowa ciała staje się zbyt dominująca?

Jeśli dziecko w wieku 2,5–3 lat komunikuje się wyłącznie gestami, podczas gdy jego rówieśnicy mówią już pełnymi zdaniami, warto się zastanowić:

  • Czy ma wystarczająco dużo bodźców językowych w domu?

  • Czy rozumie, co słyszy?

  • Czy szuka kontaktu z innymi?

  • Czy brakuje tylko słów, czy również chęci komunikacji?

Niektóre dzieci polegają na gestach, ponieważ są szybkie i skuteczne – rodzic i tak zrozumie. Może to jednak zahamować rozwój mowy.

Co może wyrażać mowa ciała?

Nawet bez słów zachowanie dziecka może wiele powiedzieć:

  • Zaufanie – przynosi książkę, bo wie, że ktoś się nią zajmie

  • Frustrację – rzuca przedmiotami, krzyczy, bo nie umie się wyrazić

  • Potrzebę bliskości – chce być stale przy rodzicu

  • Nieśmiałość, lęk – odwraca się, unika kontaktu wzrokowego, chowa się przed obcymi

Z tych sygnałów rodzic może wywnioskować, na jakim etapie rozwoju emocjonalnego i językowego znajduje się dziecko.

Jak zastąpić gesty słowami?

  • Nie zgaduj – zapytaj: „Chcesz piłkę?” – dziecko uczy się, że na słowa się reaguje.

  • Mów w jego imieniu prostymi słowami: „Woda”, „Chcesz?”, „Daj mi”.

  • Chwal każdy próbę mówienia – nawet jeśli to tylko jeden dźwięk.

  • Nie tylko pytaj, ale opowiadaj – komentuj, opisz, co robicie.

  • Korzystaj z pomocy takich jak KinderSpeech™.

Rola KinderSpeech™ w przejściu od gestów do słów

Zestaw dźwiękowych kart KinderSpeech™ nadaje obrazkom głos, dzięki czemu dziecko:

  • nie tylko widzi słowo, ale je również słyszy,

  • uczy się łączyć przedmiot z jego nazwą,

  • może naśladować usłyszane słowa,

  • i jednocześnie dobrze się bawić.

Powstaje w ten sposób pozytywny cykl, w którym gesty są stopniowo zastępowane przez słowa.

Podsumowanie

Mowa ciała to naturalna część komunikacji – ale nie powinna pozostać jedyną formą wyrażania się. Rodzic pomaga najbardziej, gdy rozpoznaje sygnały, reaguje na nie i delikatnie kieruje dziecko w stronę mowy. KinderSpeech™ może być w tym cennym wsparciem, pomagając przekształcić gesty w słowa, a słowa w zdania.

 

Powrót do blogu